Advertentieformaten per socialmediakanaal

Formaten voor media en advertenties voor socialmediakanalen veranderen constant. Op deze pagina houden we bij wat de ideale formaten op dit moment zijn. De laatste update dateert van 19 november 2025.

Disclaimer: Deze richtlijnen veranderen regelmatig. We houden dit artikel up-to-date.
Enige verandering gezien? Meld het ons via marketing@edge.be

1. Wat is een (goed) advertentieformaat?

Een advertentieformaat verwijst naar de afmetingen (hoogte × breedte in pixels), aspect ratio (bijv. 1:1 of 9:16) en soms ook bestandseisen (het documenttype, maximale of minimale grootte, maximale of minimale resolutie) van een advertentie. Elk advertentiekanaal zoals o.a. Meta (Facebook en Instagram), TikTok, LinkedIn, Google (Display, Pmax, Youtube), Snapchat en Reddit hanteert eigen richtlijnen.

1.1. Wat zijn advertentieplaatsingen?

Advertentieplaatsingen zijn de specifieke locaties binnen een platform waar je advertentie kan verschijnen. Elke plaatsing heeft zijn eigen vorm, stijl en ruimte. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Meta: Feed, Stories, Reels, In-stream Video, Marketplace, Right Column, Notifications, Threads, Messenger Inbox
  • TikTok: Feed, Stories
  • LinkedIn: Feed, InMail
  • Google: Display banners, YouTube in-stream, Youtube Shorts, Gmail
  • Snapchat: Snap Ads, Story Ads, Spotlight
  • Reddit: Feed, Conversation

1.2. Wat hebben plaatsingen te maken met formaten en aspect ratio’s?

Elke plaatsing heeft eigen aanbevolen afmetingen, waardoor formaten direct bepalen hoe goed je advertentie wordt weergegeven. Let op: Gebruik je een formaat dat niet past bij de plaatsing? Dan wordt de advertentie automatisch geschaald, omgevormd of bijgesneden. Je ad verliest aan kwaliteit, leesbaarheid en wellicht vermindert de uitlevering door het algoritme. Hierdoor dalen de prestaties van je ad/campagne.

2. Wat is het belang van een goed advertentieformaat?

Het juiste formaat zorgt ervoor dat je advertentie:

  • volledig, scherp en correct wordt weergegeven. Je wil uiteraard niet dat een deel automatisch wordt afgesneden door de kanalen of dat je tekst wazig is.
  • het maximale aandeel van een computer- of telefoonscherm benut. Als ze jouw geoptimaliseerde advertentie en merk zien, dan zien ze errond geen andere afleidingen.

Een fout formaat leidt tot:

  • afgekeurde advertenties.
  • een lagere doorklikratio.
  • slechtere prestaties in algoritmes.
  • afgesneden en onleesbare beelden of tekst.

Kortom: een juist formaat verbetert zowel de branding, bereik als conversie van je merk.

3. Wat zijn de beste formaten per kanaal?

3.1. Meta (Facebook en Instagram)

type creative plaatsing formaat (bxh) aspect ratio aanbevolen max. duur bestandstype opmerking
image ad Right column, Marketplace, Search results, Video feed, Profile feed, Ads on Facebook Reels 1080 pixels x 1080 pixels Square 1:1 / JPG, PNG
image ad Feed 1080 pixels x 1350 pixels Vertical 4:5 / JPG, PNG
image ad Stories, Reels, Explore Home 1080 pixels x 1920 pixels Vertical 9:16 / JPG, PNG hanteer de safe-zone
carrousel ad Feed 1080 pixels x 1080 pixels Square 1:1 / JPG, PNG
carrousel ad Stories, Reels, Explore Home 1080 pixels x 1920 pixels Vertical 9:16 / JPG, PNG hanteer de safe-zone
video ad Feed 1080 pixels x 1350 pixels Vertical 4:5 20-30 seconden MP4, GIF
video ad Stories, Reels, Explore Home 1080 pixels x 1920 pixels Vertical 9:16 20-30 seconden MP4, GIF hanteer de safe-zone

3.2. Google (Search, Display, Pmax, Youtube)

Google Search:

type creative plaatsing formaat (bxh) aspect ratio aanbevolen max. duur bestandstype opmerking
image ad search 1200 pixels x 1200 pixels Square 1:1 / JPG, PNG aanbevolen min. 1 variatie
image ad search 1200 pixels x 628 pixels Horizontal 1.91:1 / JPG, PNG

Google Display:

type creative plaatsing formaat (bxh) aspect ratio aanbevolen max. duur bestandstype opmerking
image ad banner 600 pixels x 600 pixels Square 1:1 30 sec indien animated JPG, PNG, GIF max. 150 kB
image ad banner 1200 pixels x 628 pixels Horizontal 1.91:1 30 sec indien animated JPG, PNG, GIF max. 150 kB
video ad banner 600 pixels x 600 pixels Square 1:1 30 sec MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC
video ad banner 1080 pixels x 1620 pixels Vertical 2:3 30 sec MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC
video ad banner 1920 pixels x 1080 pixels Horizontal 16:9 30 sec MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC

Google Performance Max:

type creative plaatsing formaat (bxh) aspect ratio aanbevolen max. duur bestandstype opmerking
image ad dynamisch 1200 pixels x 1200 pixels Square 1:1 /  JPG, PNG minstens 4 variaties
image ad dynamisch 960 pixels x 1200 pixels Vertical 4:5 /  JPG, PNG minstens 2 variaties
image ad dynamisch 1200 pixels x 628 pixels Horizontal 1.91:1 /  JPG, PNG minstens 4 variaties
video ad dynamisch 1080 pixels x 1080 pixels Square 1:1 20-30 seconden MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC upload op Youtube kanaal
video ad dynamisch 1080 pixels x 1920 pixels Vertical 9:16 20-30 seconden MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC upload op Youtube kanaal
video ad dynamisch 1920 pixels x 1080 pixels Horizontal 16:9 20-30 seconden MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC upload op Youtube kanaal

Youtube:

type creative plaatsing formaat (bxh) aspect ratio aanbevolen max. duur bestandstype opmerking
video ad In-feed, Shorts, in-stream 1080 pixels x 1080 pixels Square 1:1 20-30 seconden MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC upload op Youtube kanaal
video ad In-feed, Shorts, in-stream 1080 pixels x 1920 pixels Vertical 9:16 20-30 seconden MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC upload op Youtube kanaal
video ad In-feed, Shorts, in-stream 1920 pixels x 1080 pixels Horizontal 16:9 20-30 seconden MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC upload op Youtube kanaal
video ad Masthead 1920 pixels x 1080 pixels Horizontal 16:9 20-30 seconden MPG (MPEG-2, MPEG-4) , MP4, MOV, WMV, AVI, FLV, PMEG-1, MPEGPS, 3GPP, WebM, DNxHR, ProRes, CineForm, HEVC upload op Youtube kanaal

3.3. LinkedIn

type creative plaatsing formaat (bxh) aspect ratio aanbevolen max. duur bestandstype opmerking
image ad Feed 1080 pixels x 1350 pixels Vertical 4:5 / JPG, PNG, GIF
carrousel ad Feed 1080 pixels x 1080 pixels Square 1:1 / JPG, PNG, GIF
video ad Video 1080 pixels x 1350 pixels Vertical 4:5 20-30 seconden MP4

3.4. TikTok en Snapchat

type creative plaatsing formaat (bxh) aspect ratio aanbevolen max. duur bestandstype opmerking
video ad Snap, Story 1080 pixels x 1920 pixels Vertical 9:16 20-30 seconden MP4, GIF hanteer de safe-zone

3.5. Reddit

type creative plaatsing formaat (bxh) aspect ratio aanbevolen max. duur bestandstype opmerking
image ad Feed, Conversation 1440 pixels x 1080 pixels Horizontal 4:3 / JPG, PNG, GIF
carrousel ad Feed 1080 pixels x 1350 pixels Horizontal 4:3 / JPG, PNG, GIF
video ad Feed, Conversation 1440 pixels x 1080 pixels Horizontal 4:3 20-30 seconden MP4, MOV

4. Wat betekent de ‘safe-zone’ in een advertentie?

De safe-zone of “veilige zone” is het gebied in je afbeelding of video waarbinnen de belangrijke elementen (logo, tekst, call-to-action, belangrijke visuele elementen) moeten staan. Als je deze te dicht tegen de randen plaatst, kan User Interface van het platform (met overlays zoals knoppen, tekst) deze bedekken of wegduwen.

Advertentie safe-zone guide

5. Waar moet ik op letten?

Wat voor anderen werkt, werkt niet per se voor jou. Hieronder vind je algemene tips:

  • Gebruik max. 20% tekst.
  • Gebruik opvallende kleuren die je huisstijl matchen.
  • Hanteer de safe-zone voor de Stories en Reels formaten.
  • Voeg steeds jouw logo en een call-to-action toe die past bij jouw campagnedoel.
  • Gebruik niet té veel elementen in één creative. Focus op één belangrijkste boodschap.
  • Bij video’s voeg je best een voice-over en ondertitels toe. Een voice-over grijpt de aandacht. En ondertitels zorgen ervoor dat mensen die scrollen zonder geluid jouw video boodschap ook juist meekrijgen.
  • Zorg bij video’s voor een goede hook (= sterke eerste seconden, waardoor mensen blijven kijken).

6. Wat zijn veelgemaakte fouten?

Veelgemaakte fouten rondom advertentieformaten zijn:

  • Geen rekening houden met de safe-zone voor Stories en Reels plaatsingen: Elementen (belangrijke visuele elementen of tekst) verdwijnen achter de overlay met knoppen, logo en tekst. In de ene ad is het wat duidelijker dan op de andere. Zie voorbeelden bij Instagram Reels (screenshot 19 november 2025):

Voorbeelden elementen achter safezone Reels

  • Een te breed of te hoog formaat: Het platform knipt (een deel van) je tekst of belangrijk visueel item af. Hierdoor is je tekst onleesbaar en ziet de ad er slordig uit. Zelfs bij grote merken zoals Coca-Cola knipt Youtube een deel van het gezicht van de kerstman af en is de tekst nog maar nét leesbaar (screenshot 18 november 2025):

Youtube advertentie Coca-cola afgesneden gezicht kerstman

  • Horizontale formaten gebruiken op verticale plaatsingen (zoals Stories en Reels): Hierbij maak je niet gebruik van de maximale schermruimte. Let op: Soms krijg je een melding dat een bepaalde advertentie niet zal uitgeleverd worden op bepaalde plaatsingen of kanalen. Zie van zo’n foutmelding hieronder (screenshot 18 november 2025):

Meta Adsmanager melding aspectratio horizontale video

7. Waarom verschillen advertentieformaten per platform?

Elk platform heeft eigen:

  • algoritmes.
  • schermlayout.
  • interface en design.
  • advertentie-plaatsingen.

Daarom kunnen de kanalen allemaal andere richtlijnen hanteren. De advertentie moet naadloos passen binnen hun gebruikerservaring.

Disclaimer: Deze richtlijnen veranderen regelmatig. We houden dit artikel up-to-date.
Enige verandering gezien? Meld het ons via marketing@edge.be

 

Bron: Bram Van der Hallen LinkedIn, Google Ads Help, Reddit Help

Let’s create things together

Hallo edge!